Lakierowanie samochodów i innych elementów to zajęcie lakiernika samochodowego. Jego rola polega na nanoszeniu odpowiednich warstw lakieru w technologii nadającej lakierowanym elementom odpowiednią trwałość. Powstają przy tym procesie opary z farby lakierniczej, którą należy usunąć z pomieszczenia.
Rola filtrów kartonowych w lakierniach
Opary lakiernicze unoszące się wewnątrz pomieszczenia są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Dlatego lakiernicy wykonują swoją pracę w specjalnych i szczelnych skafandrach, chroniących ich przed oparami. Opary należy jednak z lakierni usunąć, dlatego z reguły wykonuje się lakierowanie w pobliżu specjalnych wentylatorów wyciągowych. Oczywiście nie można takich oparów wypuszczać bezpośrednio do atmosfery dlatego przed wentylatorem zakłada się z reguły specjalny filtr kartonowy, który zbiera cząsteczki farby na siebie. Jest to filtr wykonany z kartonu, dzięki czemu dobrze chłonie cząstki farby, które przyklejają się bezpośrednio do niego. Specjalnie wyprofilowane otwory pozwalają na opuszczenie powietrza natomiast jego konstrukcja wyłapuje farbę i zatrzymuje ją na swojej powierzchni. W takim środowisku nie sprawdzają się zwykłe filtry tkaninowe gdyż szybko zalepiają się farbą nie pozwalając na przepływ powietrza, natomiast filtry kartonowe posiadają odpowiednio duże otwory, które są ułożone z reguły na kartonach w dwóch warstwach z pewnym przesunięciem względem siebie, dzięki czemu nie zapychają się umożliwiając jednocześnie swobodny przepływ powietrza.
Wysoka wydajność tych filtrów idzie jednak dodatkowo w parze z wysoką skutecznością, gdyż dwu lub niekiedy więcej warstwowa budowa filtrów sprawia, że farba lakiernicza niemal w całości osadza się na kartonie. Po zużyciu filtra się go po prostu utylizuje, co również nie sprawia problemu ze względu na to że jest to element tani.