You are currently viewing Pompy wspomagania w samochodach marki Fiat

Pompy wspomagania w samochodach marki Fiat

 

Na początku artykułu chciałbym przypomnieć czasy poprzedniej motoryzacji, kiedy po polskich drogach poruszały się Fiaty 126p, czyli tak zwane „maluchy”, oraz Fiaty 125p nazywane przez użytkowników „dużymi Fiatami”. Choć pyły to uznawane wówczas nowoczesne samochody, to komfort jazdy nimi pozostawiał wiele do życzenia. Głównie za sprawą dużej gabarytowo kierownicy, która dodatkowo wymagała dużej siły w nią włożonej aby dokonać skrętu pojazdu. Oczywiście współczesny Fiat ma gotowe rozwiązania tego problemu.

Pompy wspomagania w układach kierowniczych Fiata

pompa wspomagania fiatWielkie kierownice w samochodach z poprzedniego ustroju miały wówczas nawet swoje uzasadnienie. Z powodu braku usprawnień układu kierowniczego zwiększonymi gabarytowo pokrętłami można było sterować samochodem wkładając w niego mniejszy wysiłek. Wszystko z powodu znanego w mechanice równania siła razy ramie które przy dużej kierownicy dawało większą wartość momentu obrotu i ułatwiało obrót kierownicą. Trzeba było po prostu włożyć w tą operacje mniej siły. Oczywiście współczesne Fiaty nie mają dużych, topornie wyglądających układów kierowniczych, a prowadzi się je o wiele przyjemniej. Wszystko za sprawą wprowadzenia we Fiatach pomp wspomagania. Urządzenia są pompami hydraulicznymi, które wytwarzają dzięki pompowaniu cieczy odpowiednie ciśnienie hydrostatyczne wewnątrz specjalnie przygotowanego układu kierowniczego, wytwarzając dodatkową siłę, która pomaga nam obrócić kierownicę. Jeśli chodzi o taki układ jak pompa wspomagania Fiat przyłożył się do zadania bardzo solidnie. Jego układy są trwałe i raczej niezawodne. A do tego jak to w przypadku Fiata również niezwykle tanie na tle konkurencji. Pompy napędzane są w fiacie za pomocą paska klinowego połączonego z wałem silnika przez koło pasowe. Na pasku często jest również osadzony inny sprzęt pełniący odrębną rolę w samochodzie, na przykład sprężarka klimatyzacji, a także pompa wody do zapewnienia chłodzenia. Cieczą pełniącą rolę nośnika w pompach wspomagania jest olej hydrauliczny.

Skok technologiczny ułatwia nam życie. Również Fiat ze swoim układem hydraulicznym wybił się do przodu, co powoduje, że nostalgia po dawnych „maluchach” i „dużych Fiatach” nie jest zbyt przytłaczająca. Nowe samochody są bardziej udanymi konstrukcjami i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Najbliższa przyszłość podejrzewam, że również zaskoczy nas ciekawymi i zróżnicowanymi rozwiązaniami.